Dřina jako prase ... má to tak opravdu být?

Už od malička jsem měl moc rád knihy.
Obracel jsem stránky s opatrností, abych knihu nepoškodil a stránky zůstaly zachovány pro další zvídavé lidi, kteří stejně jako já potřebovali informace o tom, co a jak funguje. A nejraději jsem měl pochopitelně encyklopedie, v kterých byli průřezy auty, roboty, loděmi a budovami s obsáhlými popisy o tom, co která část dělá a jaký to má vliv na celek. Bylo to úžasné objevování a vstřebávání informací, které mi do nedávana docela chybělo.

Danny Dreyer - Chi Running
Při své nedávné návštěvě knihkupectví na Masaryčce (Masarykova ulice v Brně) jsem při pohledu do výlohy zaregistroval velkým písmem popis ChiRunning na přebalu knihy. Když jsem ještě bydlel v Hodoníně, se svými dvěma kamarády jsem cvičil. Jednu chvíli Aikido, pak základy karate nebo wing-tsun atd. Vše to bylo super, ale mělo to své mouchy. Filozofie a podstatná hloubka těchto bojových umění mě zvláštním způsobem míjela. Nebo jsem ji prostě nechtěl vnímat a myslel si, že mi stačí trenink technik úchopů, kopů a úhybů.
A tak to mám zřejmě v současné době s během. Myslel jsem si, že prostě stačí jen vyběhnout, mít senzační pocit a meditovat v běhu. Svým způsobem je to pravda. Ale nesmí se u toho člověk postupně a jistě fyzicky ničit.
A jak tedy budu pokračovat dál? Třeba právě pochopením principů taiji a zakomponováním do mého cíle - do běhu.
Energie Qi (čchi) představuje hybnou sílu spojenou se vznikem života. Lze ji charakterizovat jako proces, který způsobuje transformaci energie. Mluví se o ní též jako o energii dechu. Jejím synonymem je například indický výraz prána či tzv. dech života, o kterém se zmiňují ve starověkém Řecku. V lidském těle má energie Qi funkci vyživování, ochrany, hybné síly a transformace.

Co víc si běžec může přát, než mít k dispozici vyživovací, ochrannou a hybnou sílu v jednom balení (ufff, to jeky jak reklamní slogan 3+1 zdarma :D)
Možná teď každého napadne otázka, co k tomu všemu potřebuji a kolik to stojí (i já si jednu dobu tuhle otázku položil). Na rovinu říkám, že kromě času Vás to nebude stát vůbec nic (a možná ani knihu nebudete potřebovat).
Třeba by jen mohlo stačit uvědomit si svou volnost, krásu běhu a vzácnost existence (vnitřní i vnější). Po tomhle uvědomění a vědomém startu si nakonec sami řeknete, že výkon opravdu není tolik důležitý. Mnohem důležitější veličinou se pro Vás (stejně jako pro mě) stane relaxace, meditace a vnitřní splynutí s tělem a dobrý výkon už bude jen krásná, opojná třešnička na dortu.
A v čem tedy spočívá tajemství této knihy? Popisuje a směřuje. To je její cíl. A máte-li opravdu zájem běhat své maratony v souladu se svým tělem (a tím pádem bez zranění), s čistým svědomím a upřímným srdcem Vám knihu mohu doporučit. je jednoduše skvělá.
Usain Bolt ve své autobiografii píše jednu zásadní větu, která mi opravdu učarovala. Myslím, že přesně popisuje princip ChiRunningu:
Když běžím dobře,mám pocit, že nevyvíjím žádné úsilí. Je to hladký, téměř klidný pohyb.
I když právě neběhám (jsem jako medvěd, spím, ani nedutám :D), myslím si, že opravdu získávám zpět to, co jsem kdysi ztratil. Své vlastní vědomí, vlastní já. Svůj vlastní běh.

Učím se.

Ps: Vánoce. Ano, i já jsem jimi ovlivněn.
Ať už slavíte zrození Ježíše Krista, zimní slunovrat nebo jakoukoliv jinou podobu tohoto významného společenského svátku, mějte na paměti jediné. Je to slavnost. Ne stres, honosné dárky a kupa jídla. Vždyť nakonec jsme to my všichni společně, kdo atmosféru tvoříme. Každý svou vlastní energii, kterou vysíláme.
Zkusme to tedy společně konečně změnit.
Krásné prožití slavnosti přeje Mirek

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za Váš čas a komentáře :D